Forradalmi szavalóverseny! Slam Poetry az arcba!

// 2012-03-01

Egyedülálló pénzdíjas versenyen tiszteleg a hazai rap és slam poetry világa a márciusi ifjak előtt a VAM Design Centerben március 14-én este. A Red Bull Pilvaker eseményen Kautzky Armand, Ganxsta Zolee, Dipa (DSP), Saiid (Akkezdet Phiai), Eckü (Hősök), valamint Wolfie (Punnany Massif) dönti majd el ki is a legjobb. Az összesen 600 ezer Ft összdíjazású forradalmi szavalóverseny műsorvezetője Sub Bass Monster lesz.



Az este kilenckor kezdődő Red Bull Pilvaker eseményen a két kategória legjobb tíz-tíz nevezője lesz jelen, hogy saját stílusukban adják elő az 1848-as forradalom és szabadságharchoz kapcsolódó költeményeket és újraértelmezzék azokat.

A klasszikus és kortárs zenei elemeket ötvöző tavalyi nagysikerű Red Bull Liszt Remix rendezvény után a Red Bull Pilvaker idén a magyar kultúra és történelem egy újabb területét igyekszik közelebb hozni a fiatalokhoz. 1848-as szabadságharc tematikájú versenyen „rap” és „slam poetry” kategóriában indulhatnak a jelentkezők, amelyre öt nagy forradalmi költő, tíz verséből készülhetnek fel.

A „rap” kategória versenyzői a költeményeket, zenei alap elkészítésével és a szöveg kortárs változatával kell, hogy modernizálják, míg a „slam poetry” kategóriában a versenyzőknek minden versszak utolsó sorát meg kell hagyniuk az eredeti költeményből.

A „slammereknek” és a „rappereknek” is maximum 3 perc áll rendelkezésükre, hogy előadják műveiket. A „rap” kategória versenyzői jelentkezés útján párban vagy szólóban, míg a „slam poetry” esetében meghívásos alapon és szólóban mérik majd össze tudásukat a versenyzők. A laza kötésű versek legfőbb szabálya, hogy három perc alatt érvelj, meggyőzz, nevettess, szórakoztass, elgondolkodtass, és sikert arass.

Mindkét kategória első helyezettje 150 ezer Ft készpénzt és egy 50 ezer Ft értékű Skullcandy Aviator fejhallgatót, a második 100 ezer Ft készpénzt és szintén egy értékes Skullcandy fejhallgatót kap, míg a harmadik 50 ezer Ft pénzdíjazásban részesül az értékes Skullcandy fejhallgató mellett. Ezen felül minden dobogós helyezett egy-egy DC ajándékcsomaggal lesz még gazdagabb.

A „rap” kategóriában a pályaműveket 2012. február 27-ig lehetett feltölteni az OTP Facebook közösségi oldalára, az ott elhelyezett applikáció segítségével. A feltöltött alkotások közül a kilenc legjobb művet a zsűri, míg a tizedik versenyzőt a közönség szavazata juttathatja be a végső fordulóba. A tizedik versenyzőre március 1. és március 9-e között lehet szavazni szintén az esemény előbbi, erre kijelölt Facebook felületén.

A zsűri több szempont alapján értékeli majd a döntőbe jutott előadókat az este folyamán. Míg a „rap” kategóriába kimondottan a zenei alapot, a szöveget és az előadásmódot figyelik, addig a „slam poetry” kategóriában sokkal inkább ezek összhatása számít, a laza-kötetlen stílusból eredően. A zsűri tagjai között köszönthetjük majd Dipát a DSP-ből, Saiidot a Akkezdet Phiaiból, Ecküt a Hősökből, Wolfiet a Punnany Massifból, Diazt, valamint az MR2-től a szerkesztő-műsorvezető Horváth Gergelyt.

Mi is az a Slam Poetry?

A slam poetry, amely szabadfordításban „ütős költészetet” jelent, a nyolcvanas évek Amerikájából ered, átfedést képez a költészet és a hip-hop műfaja között, a líra és az előadóművészet különleges elegye.

Lényege, hogy a költészetet minél több emberhez eljuttassa, népszerűsítése. Három típusa létezik: a nyitott slam, amelyen bárki a közönség elé állhat, a meghívásos slam – csak meghívott fellépők léphetnek fel –, és a „theme slam”, amely során a versek egy előre megadott témához igazodnak. A slammerek saját verseiket, műveiket adják elő pár percben, amelyet általában egy előre felállított zsűri értékel, máskor pedig a közönség dönt a továbbjutásukról.

A slam poetry egy modern költészeti stílus, amely nem attól válik egyedivé, hogy keretek közé szorítják, hanem a többi irányzattól való eltérései mutatják meg igazán rendkívüliségét. Leginkább azzal lehetne körül írni, hogy mi nem a slam poetry: nem freestyle, mert a szövegeket előre megírják, nem rap, mert nem a rímek száma a lényeg, hanem az egység, a szövegek mögötti tartalom. Nincs alatta zene, hiszen nem is szükséges a kötött ütemes lüktetés. Az egyes versek előre megtervezettek, begyakoroltak, az utca nyelvén szólnak a tömegekhez, aktuális témákról, hétköznapi emberektől, hétköznapi embereknek.

A tervezett program és további információ itt található!

Lájkold Facebook-oldalunkat, hogy időben értesülj koncertközvetítéseinkről, és hogy részt vehess a koncertbelépő-nyereményjátékainkon!

Koncertblog-videoarchívum – válogass koncert- és partyvideóinkból!

A Koncertblog koncertközvetítéseihez Magyarország leggyorsabb 3G-hálózatára van szükség, melyet a Vodafone biztosít számunkra (x)