Egy Bonobo-koncertet nomád törzsek támadnak meg és súlyos ravepartyvá alakítják

// 2021-05-12

Szerdán zárul a Budapest Ritmo világzenei (online-)fesztivál, igazi különlegességekkel, aminek kapcsán idén a Hihetetlen Történelem podcast készített hihetetlen zenetörténeti sztorikkal podcastepizódot.

A Hangvető szervezte fesztivál harmadik napja a Cimbaliband Gipsy Fushion (a fushion jelentése erőteljes, tüzes jelenség) koncertjével kezdődik este 8-kor. Ebben két cigány tehetség, a gyermekkorában a Megasztárban megismert Horváth Alexandra és a hegedűvirtuóz Solymosi Máté (aki ráadásul egy 120 éves mesterhegedűt szólaltat meg) zenél az Unger Balázs cimbalmos vezette brigáddal. A Cimbaliband így a cigány folklórt és a dzsesszt egyesíti ezekkel a nagyon erős karakterekkel. A “helyszín” a Budapest Ritmo Facebook-oldala

Amikor ennek vége, 9-kor ugyanitt kezdődik a harmadik nap első, szürreális krimibe hajló, Gellért Szállóban forgatott koncertfilmje, mely a darkfolkrockos Mordái zenekart mutatja be. A hatvanas-hetvenes évek kísérletező magyar népzenéjét (Muzsikás, Sebő) feldolgozó formáció az ’18-ban az énekes-frontember Nóvé Soma Népdalok című ep-jével mutatkozott be lehengerlően sötét hangulatával. A hivatalos weboldal így fogalmaz róluk.

Számaikat hallgatni olyan, mint éjszaka utazni át az erdőn, miközben tudjuk: útonállók.

Ezután, fél 10-kor – még mindig a Bartók Tavasz oldalán – “ringató szintetizátormelankólia csap át vad headbangelésbe – mintha egy Bonobo-koncertet nomád törzsek támadnának meg, és alakítanák súlyos ravepartyvá”. Ez pedig nem más, mint az Odd ID koncertfilmje, melyben kövér groove-ok és pszichoaktív hangképek ágyaznak meg Viola, az énekesnő “érzéki finomságtól az ősi állathangok megidézéséig terjedő vokálfolyamatainak”. A korábban Ethnofil néven futó zenekar ebben az időszakában többnyire népzenei elemekkel dolgozott, amit a névváltással párhuzamosan, ha nem is felváltott, de ledominált az elektronikus posztpop.

A zárónap fő programja 10-kor indul, Astor Piazzolla, a világ legnagyobb tangózeneszerzője lenyűgöző zenei dokumentumfilmjével, eddig soha, sehol be nem mutatott felvételekkel. Az argentin bandoneón-művész és zeneszerző a tangó valóságos megújítója, amivel ugyanakkor a műfaj (és saját) hazájában megosztó művésznek számított. Életműfilmjének kockáiról önfejű, szenvedélyes, virtuóz karaktere köszön vissza.

Az idei fesztivál kapcsán a Betone Network-ös Hihetetlen Történelem podcast készített elképesztő zenetörténeti sztorikkal műsort, melyben többek között beszélnek a dzesszről mint Amerika hidegháborús fegyveréről, és utánamennek annak a legendának, miszerint a Scorpions Wind of Change száma a CIA megrendelésére készült-e:


A Koncertblognak a Pénzszerészek spórolnak. (x)




Zenei vezetőnk, Dr. Zoidberg minisorozata, a Szívesen legutóbbi része: