Bootsie kíméletlenebb és radikálisabb lett

// 2020-10-01

Hiphop, súlyos basszusok, elektronika, szkreccs, film- és népzenei elemek, némi klasszikus zene és nyomokban dzsessz – mindez a húsz éve pályán lévő Bootsie, aki új lp-jét pénteken dedikálja és mutatja be a Nemdebárban, illetve csütörtökön a Trip hajón is bulit tart.

Bootsie már az Ugar Recordsnál 2004-ben kiadott első, The Silent Partner című albumával nagyot dobott, felkeltve a nemzetközi hiphop- és elektronikus zenei szcéna figyelmét. Olyannyira, hogy második és harmadik saját lemezét az angol BBE kiadó adta ki, a műfaj legnagyobb neveinek (J-Dilla, Pete Rock, DJ Vadim, DJ Jezzy Jeff, Madlib) társaságában.

Kikerült keze alól színházi és filmzene is, trackjei neves válogatásokon, sorozatokban és még a divatvilág fórumain is szerepelnek. Csak néhány ismertebb brand a munkássága ezen részéből: Buddha Bar, CSI: A helyszínelők sorozat, Vogue.de, Mercedes Benz Mixtape… Mindemellett a Magyar Állami Operaház megbízásából Erkel Ferenc Hunyadi László operájának két tételét, illetve Wagner Istenek alkonya és a Rajna kincse operájának egy-egy tételét gondolta tovább remix formájában. Filmzeneszerzései között ott van Rófusz Ferenc Oscar-díjas rajzfilmrendező Ticket című filmjének zenéje, Miklauzic Bence Éji séták éji alakokéi és Kálmán Mátyás Búékja is.

Mindezek előtt, a kilencvenes évek közepén alapítótagja volt Az Árral Szemben stílusteremtő hiphopcsapatnak – na, ők 150 induló közül nyerték meg a Fila Rap Jam tehetségkutató versenyt. 1996-ban dj-ként a magyar dmc-bajnokságot is behúzta, amivel a világbajnokságon is kijutott.

Dolgozott több élvonalbeli magyar együttes lemezén, például a Quimbyén, az Up zenekarén és a Sugarloafén. Benne volt Yonderboi világsikerű bemutatkozó albumának elkészítő csapatában, és három év át körbeturnézta Európát quintettel. De alapítótársként részt vett a Zagarban is, és másfél évtizedig társszerzőként és hangszeresként a formáció tagja is volt.

Tíz éve zenei rendezője, egyben rezidens-dj-je a Magyar Mercedes-Benz Fashion Week mellett a Gombold Újra márkanevű Central Europen Fashion Show-nak is. A 2012-es augusztus 20-i állami ünnepség tűzijátékának nyitózenéjeként pedig a Lovasok a szakadék felé című műve szólt.

Szólóprodukciójával 2018. januárjában a kínai Shenzen Euphoria Fesztiválján is megmutatta magát, majd itthon a Budapesti Tavaszi Fesztiválon Tempóviadal címmel külön erre írt zenéjével közösen koncertezett a Talamba ütőegyüttessel.

Legutóbbi szerzői albuma idén februárban jött ki Allegro Identity címmel – a sajtóanyaggal együtt kapott lemezbemutatót elég erős szövegnek gondoljuk, hogy változtatás nélkül tegyük ki:

Minden Bootsie-lemez felismerhetően hasonló, miközben mégis teljesen más, mint az előzőek, ez alól az Allegro Identity sem kivétel. A szinte mérnöki precizitással kidolgozott hangzás (experimentális bass-trap-hiphop-techno-jazz-ambient) ismerős, bár ezúttal fémesebb és nyersebb a megszólalás, a táj, ahol barangolunk, viszont még ismeretlen (elektrofuturista sci-fi). Az biztos, hogy a jövőben járunk. Talán valahol az űr legmélyén, talán egy olyan bolygón, amit Bootsie hódított meg, és ami most arra vár, hogy a vezetésével a hallgatók is felfedezzék azt maguknak.

Az új anyag, akárcsak az elődei, emlékezetes kompozíciók sora. Felzaklató jelenetek egy olyan filmből, amiben legalább annyi az akció, mint a költőiség. Kíméletlenebb és radikálisabb, mint a korábbiak, és több benne a morajlás, a mélytengeri tereket megtöltő érces-vaskos basszus. Ugyanakkor ez az album is nagyot merít a magyar kultúrkörből, így az etnikus elemek, a népzenei minták végig meghatározzák azt, csak sokkal jobban kifordítva és átlényegítve, mint ahogy azt eddig megszokhattuk.

Lélekbe markoló és csavaros lemez az Allegro Identity. Látszólag már a gépek irányítanak. A színtiszta érzelmeket közvetítő emberi hangok és jelenlét azonban minden egyes számban felülírja a laboratóriumok hideg-rideg és mesterséges világát. Ember és gép, természetes és művi szépség különleges, spirituális egységbe forr össze rajta. A jövő már elkezdődött, és bármerre is visz bennünket, az emberi lélek nem hagyja magát legyőzetni. A kezében tartja az irányítást. Erről szól az Allegro Identity.

Aki magától az alkotótól hallana róla számokat, az szaladjon a Trip hajóra, ahol csütörtök este 11-ig az Open Air Rádió-s műfordítóval, zenei újságíróval, Pritz Péter aka Doktor Pepperrel tartja rendes csütörtöki buliját, a Deck Boyst. Aztán pénteken este 7 és 11 között a Széll Kálmán téri kulthelyen, a Nemdebárban lp-bemutató dedikálással és Bootsie dj-szettjével.


A Koncertblognak a Pénzszerészek spórolnak. (x)