Vivaldi nem csak a Négy évszak

// 2019-10-08

Szombaton a mester legsikerültebb concertóit játsszák a Budapest Music Centerben, az Árvaházi koncertek hatodik alkalmán, melyet Lakatos György fagottművész talált ki.

A sorozat eredeti célja Vivaldi mind a 39 fagottversenyének bemutatása. Már az első is zajos sikert aratott, így nem volt kérdés a folytatás, pláne, hogy azóta is egyre népszerűbbek az alkalmak. Nem csoda, hiszen a klasszikus zenei műfajok közül kétségkívül a barokk a legfogyaszthatóbb, hovatovább legszórakoztatóbb: gyönyörűen díszített, lelkesítő futamok, andalító, drámain érzelmes lassú témák. A barokk pont az a klasszikus zene, amitől – legyünk bármilyen lelkiállapotban – egész biztosan jobban fogjuk érezni magunkat.

Az egyik leghíresebb barokk zeneszerző, az itáliai Antonio Vivaldi 1706-ban lett a Pio Ospedale della Pieta leányárvaházban hegedűtanár, és kapcsolatát az intézménnyel sohasem szakította meg. Nekik komponálta legelső alkotásait, és később is a concertói, kantátái és egyházzenei munkái javát. Ugyan az árvaháztól három év után elengedték, de 1711-ben ismét alkalmazták, olyannyira, hogy két évre rá az árvaház teljes zenei irányítását az ő kezébe adták. 1718-tól kezdve sokat utazott, és a Pieta továbbra is alkalmazta, amiért havi két concertót írt nekik, illetve velencei tartózkodásai alatt legalább négy alkalommal próbákon is részt kellett vennie a zenekarral.

 

A Budapest Music Centerben Vivaldi árvaházi koncertjei néven futó sorozata a mesternek az intézmény számára írt műveiből ad válogatást, október 12-én, szombaton immár hatodik alkalommal. A műsor első darabja, a C-moll szimfónia (Vivaldi-műjegyzékszáma: RV 118) lenyűgőzően építkezik három, két gyorsabb és közte egy lassabb tételben. Az e-moll concerto gordonkára és fagottra (RV 409) már ismertebb darab, a helyenként felbukkanó absztrakt motívumai ellenére is, váltásai pedig olyan váratlanok, hogy a legelvetemültebb dubstep-producerek is megnyalják a tíz ujjukat. A G-moll concerto két hegedűre (RV 517) szórakozottan merengő hangulata hoz némi megkönnyebbülést, hogy aztán a G-dúr concerto oboára és fagottra (RV 545) ismét eggyel komolyabbra vegye a figurát. A C-moll concerto hegedűre és csembalóra (RV 766) az életet és a világot csodáló, libabőröztető filmzene, míg a koncertprogram kiírása szerinti utolsó darab, a G-moll fagottverseny (RV 495) drámaiságával valamivel sötétebb hangulatú, amit a középső, lassabb, largo tétel csak még jobban kiteljesít.

 

A műveket Lakatoson kívül (aki amellett, hogy ötletgazda és szervező, az egyes alkalmak koncepcionálója, fagottozik, zongorázik, beszél és vetít is a koncerten) a Concerto Armonico zenészei – Kárász András Péter csellón, Jobbágy Boglárka és Homoki Gábor hegedűn, Gaján Evelin, Pethő Kriszta és Varga Zsuzsanna oboán – adják elő este fél 8-tól a BMC koncerttermében. A művészeti vezető Spányi Miklós, a koncertmester pedig Homoki Gábor. Jegyet 2500 forintért a helyszínen lehet venni, vagy nálunk nyerni:

Játék

Vivaldi mellett melyik klasszikuszene-szerzőért rajong Avi Avital?

Segítség két évvel ezelőtti Avi és Omer Avital-koncertajánlónkban volt , a helyes válasz: Bach.

A megfejtéseket Vivaldi tárggyal a jatek@koncertblog.hu-ra vártuk, péntek este 8-ig. A helyes megfejtést küldők közül két nyertest választottunk: Kolarik Tamást és Zalavári Zsófiát, akik ingyen mehetnek a szombat esti Vivaldi árvaházi koncertjei 6. – Kettősök és párosok koncertre, a Budapest Music Centerbe. A nyerteseket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük a koncertre bejutás módját.

Hallgasd meg itt a Koncertblog összes podcastját!