Moderat: Valaha mindannyian menekültek voltunk

// 2016-04-23

Vasárnap este az Akvárium Klub nagyhalljában ad koncertet az NVC Selected Sounds sorozata keretében a Moderat, a modern elektronikus zene egészen biztosan egyik legnagyobb sztárja. A program előtt Dr. Zoidberg zenei vezetőnk, techno-dj beszélgetett hosszasan Skype-on Gernot Bronserttel, a trió egyik tagjával, a alkotófolyamatokról, sztárság hatásairól, a haverokkal való világhódítás különös bájáról, és nem utolsósorban arról, hogy szerintük kinek mi a kötelessége a mostani menekültválságnak nevezett jelenség idején.

moderat koncert akvárium klub nagyhall interjú skype nvc selected sounds dr. zoidberg kelet románia bukarest budapest berlins shed előzenekar szupport produkció ingyenjegy buli party belépő-nyereményjáték gerton bronsert techno dj sztár teltház soldout mainstream dubstep punk balos antifasiszta alternatív balkán román turné iii album lemez hiphop kilencvenes évek sascha ring sebastian szary sounddesign vizuál európa menekült válság prieger zsolt

A legújabb Moderat-album, a III artworkje

Ez nem az első alkalom lesz, hogy Budapesten léptek föl, sőt viszonylag gyakran megfordultok nálunk, ezért is érdekelne, hogy melyek a legkedvesebb emlékeitek, esetleg sztorijaitok Budapestről?
Gernot Bronsert: Tudod, mi mind a hárman keletről származunk, ennél fogva van egy egészen különleges kötődésünk Magyarországhoz is.

Igen, hát mondhatjuk, hogy a történelmünk összeköt minket, valóban.
G: Pontosan! Magyaroszágban azt tartom a legklasszabbnak, hogy ott kb. tíz évvel ezelőtt – amikor a dubstep még nem valami mainstream-cucc volt – egy nagyon fasza dubstep-szcéna volt, ami szerintem Ausztria közelségére és a drum’n’bass történelemre vezethető vissza. Ezt mindig fölöttébb érdekfeszítőnek tartottam. Ahogyan azt is, hogy nálatok mindig is jelen volt egy elég komoly méretű, amolyan alternatív, balos szcéna. Így van, igaz?

Ez stimmel, valóban. És baromira örülünk neki, hogy ezek szerint mindez “a távolból” is észrevehető.
G: Na igen, ráadásul ez a többi balkáni – és itt most ne haragudj, de szigorúan az egyszerűség kedvéért titeket is a Balkánhoz sorollak – országban nem így van ám. Például Romániában nem igazán számottevő ez az alternatív szcéna; ez az antifasiszta és a punkkultúra felé orientálódott szcéna, amely Magyarországon mindig meglehetősen erős volt, legalábbis nekem mindig ez volt az érzésem.

Egyáltalán nem érzitek idegennek, magatoktól távol állónak az itteni közeget.
G: Így van, egyáltalán nem, hiszen Németország is ilyen. És ha már itt tartunk, elég klassz az is, hogy Magyarországon meglehetősen sokan beszélnek németül. Na, meg ugye ott a konyha, az a híres magyar konyha… Én például félig-meddig a Balkánról is származom, édesanyám román, bukaresti, így aztán ez adott.

Jelenleg az új albumotokkal turnéztok, mit szoktatok csinálni, amikor turnén vagytok, a fellépéseken kívül, persze?
G: Viszonylag rutinszerűen folynak a turnéink. Most is például éppen hangpróbán voltunk, ami kicsit tovább tartott a tervezettnél, ezért kellett annyit várni ránk. Nemsokára pedig vacsorázni megyünk a csapattal, aztán ismét hangpróba, méghozzá az előzenekaré. Egyébként elég klasszikus a dolog kinézete: egy hatalmas turnébusszal vagyunk úton, amiben lazítani is szoktunk, és ahol lényegében folyton együtt lógunk.

Viszonylag kevés szabadidőtök van ilyen körülmények között. Hogyan szoktatok kikapcsolódni?
G: Igen, ez eléggé relatív, hiszen effektíve szabadidőnk tényleg alig van, viszont a buszban elég sokat alhatunk a hosszabb utakon, így mindig kellőképpen ki tudjuk magunkat pihenni; máshogyan nem is menne.

Mit szoktatok hallgatni a buszban?
G: Jelenleg épp a kilencvenes évekbeli hiphopkorszakunkat éljük újra, azt nyomatjuk folyamatosan.

Na, az elég király lehet. Ez ügyben ki a főnök? Mivel – ebben persze lehet, hogy tévedek – mindhárman meglehetősen különböző és eltérően komplex zenei ízléssel bírtok, talán van jogosultsága a kérdésnek. Vagy teljes demokrácia van?
G: Nem tévedsz, abszolút jól gondolod. Sascha például leginkább kimarad ebből az egészből; úgy érzem, ő nem igazán szívesen hallgat zenét más emberekkel közösen. Egyébként pedig mindig megvannak az aktuális korszakaink, mint például ez a mostani hiphopos, ami egyrészt ugye inkább poén, de nagyjából és egészében mindhármunknál minden folyamatosan a zenéről szól, folyton kutakodunk, vájkálódunk a zene világában, és ez a stílus is most onnan jött, hogy ökörködni kezdtünk: kinek milyen számok vannak a telefonján a témában. Azt nem nagyon lehet megmondani, hogy mikor kinek a szava a döntő.

moderat koncert akvárium klub nagyhall interjú skype nvc selected sounds dr. zoidberg kelet románia bukarest budapest berlins shed előzenekar szupport produkció ingyenjegy buli party belépő-nyereményjáték gerton bronsert techno dj sztár teltház soldout mainstream dubstep punk balos antifasiszta alternatív balkán román turné iii album lemez hiphop kilencvenes évek sascha ring sebastian szary sounddesign vizuál európa menekült válság prieger zsolt

Moderat: Szary, Sascha, Gernot

Így van ez zeneírásban is? Hogy néz ki nálatok a stúdiómunka három ennyire különböző és mégis közösen alkotó fazon esetében? Van valami hierarchia, vagy bejáratott rutinfelállás ezen a téren?
G: Ez számról számra minden esetben teljesen egyedi, eltérő. Én például afféle operátor-komponista-mérnök-típus vagyok, leginkább komponálok, a kompozíciókért felelek, így szinte kizárólag a számítógépen dolgozom. Szary szinte egyáltalán nem dolgozik számítógéppel, ő inkább a szekvenszálással, az outboarddal van elfoglalva, sok analóg berendezést használ, ő inkább afféle sounddesigner. Ezzel például elég sok időt meg tudunk takarítani, amikor olyanok vannak, hogy “hé, kéne ide egy ilyen és ilyen snare, van kedved megcsinálni”. Aztán amikor valami nagyonfasza jön ki belőle, akkor ezt beépítjük, ahogyan ez a témákkal, dallamokkal is van, amiket aztán analóg módon rögzít, és mi lényegében csak a fájlokat kapjuk meg. Sascha pedig hozzám hasonlóan áll a dolgokkal, kivéve, hogy ő foglalkozik az énektémáival is, emellett állandóan a moduláris rendszereivel tesz-vesz. Néha jön az egyikünk egy ötlettel, amit aztán közösen jónak ítélünk, és elkezdünk együtt dolgozni rajta, néha pedig közösen születik az ötlet, minden alkalommal máshogy van.

Tudom, ez kissé elcsépelt kérdés, de adott esetben érdekes tud lenni: mi inspirál titeket? Persze, tudom, rengetegminden, ahogyan mindenkit.
G: Természetesen maga a zene állandóan inspirál minket, de ezen kívül, ami a leginkább inspiráló, az az együttlét, a közös alkotás. Mi nagyon régóta ismerjük egymást, rengeteg közös élményünk van, és ez önmagában is elég inspiráló. A közös stúdiózás során, de méginkább például egy ilyen turné során emberileg komoly kihívásoknak vagyunk kitéve, így aztán mindannyian állandóan olyan problémákkal foglalkozunk, melyeknek önmagukban semmi közük a zenéhez, de végeredményben mégis befolyásolják, hogy a különböző zenei projektjeinket hogyan közelítjük meg; mindig átgondoltabb megközelítéshez vezetnek. Például a sounddesign kérdésében szinte mindig egyet szoktunk érteni, de strukturális kérdéseken néha összekülönbözünk, veszekedünk egymással.

Még kicsit a befolyásoknál maradva: mindenütt, minden alkalommal, ahogy most Budapesten is, soldout-fellépéseitek vannak, sztárok vagytok az elektronikán belül, és azon kívül is most már. Külön-külön is, de együtt, Moderatként föltétlenül, és leginkább. Hogy élitek ezt meg, hogyan befolyásol ez titeket?
G: Hát, nem tudom, ez az egész meglehetősen irreális a számunkra, annyira, hogy nem is igazán befolyásol minket. Az igaz, hogy ez a tény egészen új problémák és feladatok elé állít minket. Minél nagyobb egy koncert, egy helyszín, annál nagyobb maga a produkció is, mi pedig teljesen függetlenek vagyunk, úgy értem, hogy ezt az egész turnézósdit és az előadásainkat is teljesen önállóan, produkciós iroda nélkül bonyolítjuk. Persze, idővel abszolút profikká váltunk, ez egyértelmű, de akkor is, mi továbbra is barátokkal intézzük az egészet, csupa olyan emberrel, akikkel együtt nőttünk föl, akikkel jópár éve ismerjük egymást, ami azért elég megnyugtató. Például amikor belépünk egy hatalmas csarnokba, ahol ötezren buliznak, és mégis a megszokott, bizalmas arcok vesznek körül minket, akik segítenek nekünk ezt az egészet egyáltalán megcsinálni, az nagyon kellemes érzés tud ám lenni.

moderat koncert akvárium klub nagyhall interjú skype nvc selected sounds dr. zoidberg kelet románia bukarest budapest berlins shed előzenekar szupport produkció ingyenjegy buli party belépő-nyereményjáték gerton bronsert techno dj sztár teltház soldout mainstream dubstep punk balos antifasiszta alternatív balkán román turné iii album lemez hiphop kilencvenes évek sascha ring sebastian szary sounddesign vizuál európa menekült válság prieger zsolt

Gernot Bronsert

Mi a kedvesebb a szíveteknek? Egy nagy csarnok, lehengerlő vizuállal, vagy egy kis cigifüstös klub?
G: Leginkább mindkettő! Vannak fellépéseink, ahol lehetőség nyílik arra is, hogy nyomjunk egy aftershow-bulit is, így megkapjuk mindkettőt egyszerre.

Valahol azt nyilatkoztátok, hogy a III című, legutóbbi album második száma politikai üzenetet hordoz. Mi volna ez? Egy általános érvényű, vagy épp aktuális üzenet? Van köze a mindkettőnk hazáját érintő “menekültválsághoz”?
G: Szerintem ez inkább egy általános érvényű, társadalomkritikai dolog, ami nem éppen most, hanem mindig aktuális. Például ez a menekültkérdés sem aktuális: éppen akut, de egyáltalán nem aktuális. Annak a hátterét, hogy emberek tömegei ebbe a helyzetbe kerültek, senki, sehol, semmilyen formában sem kezeli. Arról van szó, hogy mindenki gyorsan felhúzta a falait, a kerítéseit, és ezeket a szerencsétleneket pedig otthagyja a mocsokban, miközben ők is csak teljesen normális emberek mind. Ők nem gazdasági menekültek, ők háborús menekültek. Amikor van egy komplett idióta, aki a földdel teszi egyenlővé a saját hazáját úgy, hogy emiatt a népesség felének menekülnie kell, különben ott pusztul el, akkor mindenek előtt a vészhelyzetet, az elsődleges bajt kellene orvosolni. Első lépésként egészen alapvető emberi kötelesség ezek előtt az emberek előtt a kapukat nyitva hagyni, beengedni őket, és utána foglalkozni az ez által kialakult további helyzetekkel. Egyszerűen nem lehet ezeket az embereket otthagyni a saját nyomorukban, bajukban, hiszen eleve rengeteg gyermek, nő és idős is van közöttük. Arról nem is beszélve, hogy valaha mindnyájan menekültek voltunk: egész Európa efféle folyamatok által is fejlődött azzá, amilyennek most ismerjük. Már csak ezért is én azt tartom helyesnek, hogy első körben mindenkinek segítsünk, majd utána meglátjuk, mi lesz a továbbiakban. Vészhelyzetekben egyszerűen nem lehet előre megmondani, hogyan alakul majd, hanem elsősorban, ha van elég ennivalónk, adnunk kell belőle a többieknek is.

A szívünkből beszélsz…
G: Így kell gondolnia minden embernek! Ennek semmi köze a – mittudomén – kereszténységhez, ennek az egészséges, emberi józanészhez van köze, semmi máshoz. Minden egyéb hozzáállás butaság. Nem mondanám, hogy fasizmus, vagy rasszizmus, vagy mittudomén, milyen előítélet, hanem sima, egyszerű butaság.

Mégis megdöbbentően sokan másképp állnak hozzá, sajnos.
G: Igen, így van, tudod, ez egy hosszú sztori, de az van, hogy azok az igazságtalanságok, amiknek a hatásait és következményeit mi most jelen pillanatban itt minálunk, a saját bőrünkön tapasztaljuk, azok a világon mindenütt nagy méretekben és állandó jelleggel igenis ott vannak. Minden nap, minden másodpercében megtörténnek ezek az igazságtalanságok, és a helyzet aktualitását pusztán az adja, hogy némelyiknek a hatásával éppen most itt Európában is szembesülünk.

A koncert

Jegy már nincs, de nálunk még nyerhetsz rá. Kapunyitás nyolckor, az előzenekar, vagy inkább nevezzük szupportprodukciónak, az egyszemélyes, a Moderathoz hasonlóan berlini Shed, kilences kezdéssel, a Moderat háromnegyed tízre van kiírva.

Játék

Sorolj föl legalább hármat Prieger Zsolt kedvenc Moderat-számai közül!
Helyes válasz, azaz Prieger Zsolt kedvenc Moderat-számai: Milk, Therapy, Ilona, This Time.

A megfejtéseket április 24-én, vasárnap délután háromig vártuk Moderat tárggyal a jatek@koncertblog.hu-ra. A helyes megfejtést küldők közül három nyertest választottunk: Bayer Tamást, Soltész Helgát és Piros Andreát, akik ingyen mehetnek az aznap esti Moderat-koncertre az Akváriumba. A nyerteseket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük a koncertre bejutás módját.

Koncertblog Session podcast-sorozat

Filmzenék háborúja – John Williams/Star Wars-mix / podcaster: Metha, artworker: Lisa Biocrackne

Tücsökzene, szinesztéziára kihegyezve – a legjobb psytrance-ek Görgőtől / goa-psy, forestpsy

Nők a pult mögött – ezek voltak a legmenőbb breakek tavaly / break, bassmusic – podcaster: Miss Mants, artworker: Szerdahelyi László

Kanye Westtől Redmanig – a legjobb rapek Majkáék szkreccsere, Gerysson szerint / hiphop, rap, r’n’b – podcaster: dj Gerysson, artworker: Csordás Dávid

Balladák és slágerek – Koncertblog Best of Crossover 2015 Legarstól / indie-pop-house-deephouse-pop-mainstream-crossover-funk-slow-newwave-diszkó-nudisco – podcaster: Legars, artworker: vj Manna

Koncertblog Best of Metal 2015 Session by Dr. Zoidberg / metál, deathmetal – podcaster és artworker:Dr. Zoidberg

Nincs mit cifrázni – a drum’n’bass legjava 2015-ben dj Ren és a Koncertblog szerint – podcaster: dj Ren, artworker: Oláh Orsolya

Érzéki monotonitás – szilveszterezz a Koncertblog adekvátan bulizós podcastjával! / house, technó, minimál – podcaster: dj Minich, artworker: Tatlin

Már nem szopnak a ministránsok – fortélyos blaszfémiával indul a Koncertblog podcast-sorozata / metál, hiphop, technó, punk, folk, reggae, blues, alter, pop – podcaster: Dr. Zoidberg, artworker: Szilágyi Rudolf

Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party- és koncertbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!