Húszéves magyar drum’n’bass

// 2016-02-17

Húsz éve már, hogy DJ Palotai először Magyarországon egész este végig drum’n’basst tudott játszani a mára már ikonikussá vált, a Fővárosi Nagycirkusz porondján tartott partyn. Ezt a dátumot jegyzik úgy, mint a magyar dnb születését. Ennek apropóján péntek este a Bladerunnaz az Akvárium minden termére kiterjedő dobbasszuscunamit indít, ahol a szcéna elmúlt két évtizedének szinte minden komolyabb hazai szereplője színre lép, néhány külföldi sztárral, Wilkinsonnal, Zero T-vel, Breakkel, Pythiusszal és Billainnel kiegészülve. Természetesen mi is beszállunk a hype-ba, körkérdésekkel bombáztuk meg a stílus hazai színe-javát, a tavalyi legjobb dnb-ket nekünk összeszedő dj Rent, a mészárbészes Savage-t, a Bladerunnaz vezetőjét, Statikot, a jelenleg legsikeresebb kiadó főnökét, Jade-et, valamint a nemzetközi szinten voltaképp már befutottnak mondható Chris.su-t.

akvárium bladerunnaz szülinap wilkinson pythius billain eatbrain budapest jungle break zero t jade palotai cadik savage klap puppetz negro optical bad company stakka and skynet renegade hardware virus ram records statik usual suspects skc matrix adam f dj madd spinline mindscape music for ever dj ren ed rush klub buli party ingyenjegy belépő-nyereményjáték születésnap

Cadik, Palotai – a legendás páros a Rewindon, a legendás dnb-s bulisorozaton

 

Mikor lesz, hogy lesz?

Európa talán legnagyobb, legtöbb fellépővel megspékelt egynapos drum’n’bass-fesztiválja az Akvárium mind a három termét elfoglalja majd. Péntek este már nyolckor indul a toroktisztítás a Budapest Jungle-teremben, Negro szettjével. Itt lesznek a leglágyabb ütemek is, a likvid nagy ásza, Zero T is itt tolja majd éjjel fél háromtól. A neurozombik háromnegyed kilenctől töltik csőre offenzívájukat, Jade vezényletével az Eatbrain-teremben, ahol a kiadó bosnyák üdvöskéje, Billain, és a Blackout egyik legizgalmasabb neuroproducere, Pythius robbant majd agysejteket robbantani fél egy után.  Az 1-es termet, ami a Nagyhall lesz, pedig Klay és Puppetz közös kavarása indítja be tízkor. A teremben szinte csak b2b-szettek lesznek, kivéve a stílus egyik legrégibb motorosának számító Breaket és az Andy C mankóján szárnyaló Wilkinsont, akiről extenzíven írtunk a tavalyi fellépésekor.

Mi lesz?

A buli, ami több mint egy buli, hiszen a külföldi fellépők mellett minden aktív, sőt néhány már nem aktív magyar dnb-dj áldoz majd a stílus oltárán. A legtöbb alműfajt felölelő buli nemcsak az elmúlt két évtizednek szalutál, hanem a már majdnem nagykorú szervezőcsapatnak, a Bladerunnaznek is, akik pedig tizenhét évesek lettek idén.

Hol lesz, mennyiért?

Az Erzsébet téri Akvárium tökéletes helyszínt biztosít majd az örömünnephez, hiszen a termek jól elkülönülnek, így áthallás nemigen lesz köztük, sőt komoly méretei miatt akár kétezernél is több embert képes befogadni. A jegyek nagy része már elkelt, már csak az ötezer forintosak kaphatók.

Körinterjú
 

Milyen előadók, kiadók voltak nagy hatással rád, amikor drum’n’basst kezdtél játszani?

Chris.su: Leginkább Ed Rush&Optical, Bad Company és Klute inspirált a kezdetekben, hazai részről pedig Palotai neve megkerülhetetlen, nagy szerepe van az itthoni szcéna létrejöttében.

Jade: Az ezredfordulón lettem a drum’n’bass szerelmese, ekkor magyar kiadókról még nem beszélhettünk. A külföldi kiadók közül a Renegade Hardware, a Virus és Ram Records játszottak kiemelkedő szerepet. Az előadókat a végtelenségig sorolhatnám, de számomra a legfontosabb a Konflict, de meghatározó szerepe volt az idén újra összeálló Bad Companynak, Ed Rushnak, Opticalnak, Stakkának és Skynetnek. A magyar producereknek, SKC-nek és Chris.su-nak ennél is fontosabb szerepe volt a karrieremben, rengeteg segítséget kaptam tőlük és számomra külön inspirációt jelentett az, hogy láthattam, Magyarországról is el lehet indulni ezen az úton.

Dj Ren: Természetesen a Metalheadz. Előadók közül Photek, Source Direct, Paradox, Dillinja, Jonny L, Digital és Spirit, a 2000 körüli Renegade Hardware-arcok, Calibre, Marcus Intalex, őket még mindig játszom. Hazai előadók, kiadók nem igazán képviselték azt a vonalat, amit akkor szerettem (és ez azóta sem jellemző), de azért a stílus hazai húsz évéből azért ICR és Ghostwarrior aka Nightshift mindenképpen megemlítendő, mint azok a mondjuk, hogy leftfield-arcok, akiket mindig követtem és támogattam.

Savage: Szarvason annak idején, amikor elkezdtem ilyen zenékkel foglalkozni, szerintem még odáig el sem jutott az agyunk, hogy milyen kiadókon jöttek ki azok a zenék, amiket szeretünk, egyszerűen csak előadók, hangzás alapján válogattunk. Volt egy rakás olyan bakelitem, amin semmilyen jelzés sem volt, de tudtam, ha azt a lemezt, amin a fehér centeren egy rövid karcolás van, na, annak a másik oldalát felrakom, akkor az egy ütős zene. Nem volt Shazam, ami kikeresné, internet is épphogy. Szerintem a drum’n’bass-lover-életem korai szakaszában a Moving Shadow-tól, meg a Ramtól vettem sok lemezt. Producerek terén elég széleskörű volt az ízlésem, és ez ma is így van. Ha jól emlékszem, Roni Size, Aphrodite, Red One, később a Noisia első zenéi is nagyon megfogtak. Magyarok közül Sas (aka Mindscape) No Escape-jére emlékszem a legtisztábban, milliószor játszottam, és büszkeség volt számomra is, amikor a Noisia készített egy remixet belőle.

Statik: Előadó közül a Bad Company, Ususal Suspects, Matrix, Adam F; kiadókból pedig Renegade Hardware, Prototype, Virus

 
Ez alatt a húsz év alatt szerinted hogyan változott a magyar dnb-szcéna? Honnan indult, mostanra hova jutott?

Chris.su: Érettebbé és nagyon sokszínűvé vált, úgy látom, minden dj-nek és mindenféle alstílusnak megvan a külön helye és közönsége. Annak idején, amikor drum’n’basst kezdtem játszani, nem tettünk ennyire különbséget az egyes alstílusok között, szinte mindegy volt, hogy likvidfunk, vagy technoid, mindenki játszott mindenfélét. Az első magyar kiadó a Subscope volt, nekik ezúton szeretnék még egyszer köszönetet mondani, hogy megjelentették a legelső bakelitem. Mára pedig az Eatbrain számít az első számú magyar kiadónak. A Bladerunnaz mellett régen a Nowsound szervezőcsapat bulijai voltak a legjobbak szerintem, és ne feledkezzünk meg a sok vidéki szervezőről sem (Kecskemét, Debrecen, Sopron, Szeged). Producerek közül SKC, Tactile, Mindscape, Jade, Spinline, Matt-U, dj Madd és még sokan mások, és szerencsére utánpótlásban sincs hiány (Klay, Puppetz, Raise Spirit).

Jade: Húsz éve még senki sem tudta igazán, mi az a drum’n’bass, de egy-két lelkes hazai pionírnek, mint Palotai vagy Cadik, köszönhetően lassan eljutott hozzánk is ez a stílus. A legendás Tilos-partyk után a Bladerunnaz vette át a vezető szerepet, és kezdte el szállítani a stílus alapító-meghatározó neveit. Ekkoriban Magyarország számított a drum’n’bass egyik legnagyobb fellegvárának, sok legendás előadó nálunk lépett föl először hazáján kívül. Voltak persze hullámvölgyek, mindannyiunknak a könyökén jött már ki a drum’n’bass halott rigmus ismételgetése – mára az egyik legnagyobb fénykorát éli, világszerte nagyon népszerű.

Dj Ren: Elég sokat változott a helyzet, eleinte vegyes közegből érkező sokféle ember alkotta a szcénát, ennek megfelelően nyitottabb volt, és azért talán valamivel változatosabb is zeneileg. Idővel a stílus többször betört a mainstreambe, ilyenkor mindig kicsit hígult, és aztán ettől, vagy épp “ez ellen” erőre is kapott újra és újra. Mára, úgy érzem, széttagozódott valamennyire a közeg, a népszerűbb hangzású cuccok teljesen más közönséget vonzanak be, mint a szigorúan vett – nekem igazi – drum’n’bass. Van egy része a stílusnak, amit már alig követek, de mindig vannak új vonulatok is, melyek időnként szerencsére itthon is teret tudnak szerezni. Az Húszéves… bulin fellépőkön túl említem még Pánczél Gábort, az első hazai kiadót, a Subscope/Music For Evert, az Anima Sound Systemet, az egyik legnagyobb jelentőségű kezdeményezést, az Impulsecreatort/Drum’n’bass.hu-t és annak alapítóit ICR-t, Ib.su-t és Core-t, meg az Impulsecreator-fórum legendás arcait, aztán Ghostwarriort és persze Anorganikot, a Jailhouse/Nowsound crew-t (onnan is a breakes Erkát), Debrecenből az East Radiance-t, majd a Debrec’n’bass-t, az Eger Undergroundot, a szegedi Based On Basst, a gyöngyösi Hocuscope-ot, a Töréspont Rádiót, a 60 Hz rádióműsort, Solid Sanyát, Acryl Danit, Quest Ricsikét, Silt, Mangót, Safair-Norbit, Focus-Pistit, Bratwát és külön Size9-t, aki sajnos már nincs közöttünk. Hú, ez egy hosszú bigup-lista lett…

Savage: Volt több fellángolása, aranykora, nevezhetjük így, volt pár hullámvölgy, mint például, amikor bejött a dubstep-láz, láthatóan háttérbe szorult a stílus, de ez nem kizárólag nálunk volt így. Korábban az volt a varázsa, hogy új volt, de szerintem mégis nehezebb volt korábban értő közönséget találni, vidéken főleg, mint manapság, hiszen nem volt annyira a köztudatban ez a zene. Viszont aki szerette tizenöt éve, valószínűleg most is szívesen hallgatja, vagy akár el is látogat egy-egy buliba. Szerintem ez az egyik nagyon erős alappillér, ez tette erőssé itthon a szcénát, ami persze mára teljesen átalakult, de a mostani formájában nem létezhetne, ha nincs az az erős bázisú aranykor. Sok szervező volt akkoriban színes bulifelhozatallal, más idők voltak, ez mára elüzletiesedett itthon és a nemzetközi vizeken is, nincs ezzel baj, ennek is saját evolúciója van.

Statik: Hosszú út ez, az biztos, és még mindig nem értünk a végére… Djként Chris.su-t, Balt emelném ki, kiadóként egyértelműen az Eatbraint, míg producerként Mindscape-et, SKC-t, a Tactile crew-t, illetve feltörekvő új tehetségként Raise Spiritet.

 
Mi a titka, hogy a stílus még mindig képes megújulni, töretlennek látszik a népszerűsége, itthon és nemzetközi szinten egyaránt?

Chris.su: Nagyon fontos a szerepe az időnként újonnan feltűnő “bevállalós”, szándékosan az árral szemben úszó producereknek, akik mindig próbálják megújítani a stílust. Megfigyelhető, hogy két-három évente mindig egy új sound kezd kialakulni. És persze az is fontos, hogy a rádióban is egyre több drum’n’bass szól.

Jade: Bár ilyen mélységben ez az egyeten szcéna, amit ismerek, de ennyire szerteágazó és változatos alstílusokat felvonultató más műfajt nem tudnék említeni, ez lehet a titok nyitja. Továbbá újabb és újabb alstílusok jelennek meg folyamatosan, a dnb egy pillanatra sem tud unalmas lenni.

Dj Ren: Ez a stílus önmagában is annyiféle, annyi mindenből táplálkozik, amennyiből azt hiszem, egyetlen más stílus sem. Mindez biztosítja a könnyű kapcsolódást más műfajokkal, és amúgy az irányzat univerzalitását is, hiszen alapvetően klubzene, de rádióból is jól szól, napfényes vízparti hangulathoz is tud stimmelni, és élőkoncertként is működhet.

Savage: Szerintem ez két dologból áll össze. A hosszú távon, bár hullámvölgyekkel tarkított, de a népszerűsödés rögös útján lassan jól működő üzletté vált ez a stílus is mindenhol, így az egyik a jó marketing, amire egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek. Jó promóval mindent el lehet adni. Elég megnézni a Let it Rollt, iszonyat léptékkel erősödik, vagy éppen az Eatbrain kiadót, ami szintén szépen ível felfelé évek óta. A másik szempont szerintem az, hogy a drum’n’bass még mindig nem vesztette el azt a nagyon jó tulajdonságát, hogy szinte bármilyen más stílust magába tud olvasztani, így időről időre új alstílusokat, új mikrokultúrákat kreál a dzsessztől a hardcore-ig bármerre.

Statik: A biztos alapok jó korán le lettek itthon fektetve, és szerintem nagyban ennek, valamint a hazai közönség nyitottságának és buliszeretetének köszönhető. Megújulása szerintem a változatosságában keresendő, mert így mind a közönség, mind az alkotók megtalálják benne, amit igazán szeretnek, és mert egy drum’n’bass-track lehet funky, jazzy, dark, techy, szóval, bármilyen.

 
Hogy alakult, hogy a húsz év alatt, úgy tűnik, nem lett kevésbé népszerű a stílus itthon, sőt, mégis gyakorlatilag egy szervezőcsapat, a Bladerunnaz maradt talpon?

Chris.su: A dubstep előretörése idején, 2011 körül sok szervezőcsapat, akik csak drum’n’bass-szel foglalkoztak, kénytelenek voltak abbahagyni a buliszervezést, mert egyszerűen nem volt rentábilis, illetve a West Balkán-os események kapcsán az új jogszabályok miatt sok, főleg underground-klub be is zárt, így nem volt hol megszervezni ezeket a bulikat.

Jade: A Bladerunnaz volt az első, dedikáltan drum’n’bass-szervezőcsapat, kitartásuk ritkaságszámba megy, még külföldön sem gyakori, hogy ilyen múltra visszatekintő szervezőkkel lehet találkozni. Rajtuk kívül néhány, mára nem aktív szervezőcsapat munkássága és eredményei is elvitathatatlanok, ilyen péládul a Nowsound, a Circus Maximus, vagy például a Need4Speed.

Dj Ren: Egyrészt ez nem teljesen igaz, ugyanis vidéki szervezők is vannak páran, persze nekik azért kisebb méretű bulikra van csak lehetőségük. Másrészt a hazai közönség nem elég nagy ahhoz, hogy több nagy, esetleg országos szervezőcsapatot eltartson. A magyarok nem szeretnek, vagy még inkább nem tudnak bulikra költeni igazán. Felmérhetetlenül nagy az otthoni dnb-hallgatók aránya, utóbbival egyébként a világon semmi baj nincsen. A drum’n’bass amúgy meg mégiscsak rétegzene, ha körbenézel más hazai elektronikus zenei közegben, ott sincs sokkal több mozgás ilyen téren.

Savage: Szerintem, ha megkérdezünk tíz embert véletlenszerűen, aki rajongója vagy művelője ennek a stílusnak itthon, mind különbözően fog reagálni erre a kérdésre. Szervezői szemmel nézve húsz év sok idő, történt sok jó és rossz dolog is a szcénában-szcénával. Volt pár – egy jó cimborám szavaival élve – most kell okosnak lenni időszak is. Volt, aki gondolkodott, volt, aki nem. Jó kapcsolatok, jó ötletek, jókor, jó helyen. Vagy épp fordítva. Így alakult, de dnb még mindig van itthon, ennek kell örülni, ellenben például hardcore és dubstep már sajnos csak alig.

 
A bulin föl fog lépni gyakorlatilag minden komolyabb magyar dnb-dj, kinek a szettjére vagy leginkább kíváncsi, és miért?

Chris.su: Mindenki szettjét szívesen meghallgatom, alstílustól függetlenül, de most Breaket várom leginkább, mert már rég hallottam (igaz, ő angol).

Jade: Főleg azoknak a szettjére vagyok kiváncsi, akik már hosszú évekkel ezelőtt szögre akasztották a lantot, és most egy múltidéző szett erejéig visszaállnak közénk a pultba.

Dj Ren: Zero T, Break, hazaiak közül pedig szerintem mindenki speckó szettel készül, de talán mégis a saját, Mentaliennel közös szettem várom a legjobban.

Savage: Sok nagyon jó hazai dj-t ismertem meg pályafutásom alatt, sajnos mindenki nem játszhat egy ilyen bulin sem, de én talán így lassan tíz év után is Cadik-Palit emelném ki, őt régen nagyon szerettem.

Statik: Palotai-Cadik, mert nagyon régen hallottam már őket együtt játszani, és biztos vagyok benne, hogy erre az estére nagyon készülnek.

Palotai sztorija a magyar drum’n’bass születéséről

Palotai Zsolt és Cadik páros egyértelműen az alfája a magyar dnb-szcénának, a legnagyobb múltú magyar klubbulisorozat, a Rewind látogatói tudják ezt jól. Sajnos Cadik egyáltalán nem ad interjút, míg Zsoltot telefonon sikerült elérni, és elmesélte a szenzációs sztorit a magyar drum’n’bass születéséről:

Már ’96 előtt is játszottam jungle-t, de egyszerűen nem volt annyi lemezem, hogy egy egész este csak azt játsszak. Komolyan készültem a nagycirkuszi bulira, miközben a gondolataim a feleségem körül jártak, aki akkor Párizsban volt terhesen, és addigra már mindenidősen. A cirkuszi bulin este tízkor kezdtem játszani, és elvileg reggel hétig tartott volna a szettem. A cirkuszigazgató viszont hajnali öt előtt valamivel odajött és szólt, hogy az állatok a zenétől nem aludtak semmit egész éjjel, pedig délelőtt tízkor már előadásuk lesz, ezért abba kell hagyni a bulit. Én persze mondtam neki, hogy itt van egy csomó ember, táncolnak, iszonyat hangulatban buliznak, de amikor kisvártatva visszajött, szó nélkül kihúzta az elektromos kábelt. Ekkor 5 óra 1 perc volt. Aztán amikor hazaértem, próbáltam elérni a feleségem, vagy valakit, hogy kiderítsem mi a helyzet velük, de néhány sikertelen kísérlet után elaludtam a fotelben. Majd a cinetripes Laki ébresztett, és mondta el, hogy megszületett a lányom, méghozzá pontosan hajnali 5 óra 1 perckor! Aztán Lakinak napra pontosan öt évre rá született meg a fia…

Játék

Milyen külföldi dnb-előadók léptek föl tavaly nyárig Kolumbiában Jade mellett? (Segítség egy korábbi interjúnkban, a helyes válasz: Dub Elements, Ed Rush, a Teddy Killerz, a Counter Strike.)

A megfejtéseket a jatek@koncertblog.hu-ra vártuk február 19-én, pénteken délután háromig 20 dnb tárggyal. A helyes megfejtést küldők közül két nyertest választottunk: Kocsis Gábort és Németh Péter, akik ingyen mehetnek a Húszéves a magyar drum’n’bass buliba, az Akváriumba. A nyerteseket e-mailben értesítettük, egyben tudattuk velük a partyra bejutás módját.

Koncertblog Session podcast-sorozat

Nők a pult mögött – ezek voltak a legmenőbb breakek tavaly / break, bassmusic – podcaster: Miss Mants, artworker: Szerdahelyi László

Kanye Westtől Redmanig – a legjobb rapek Majkáék szkreccsere, Gerysson szerint / hiphop, rap, r’n’b – podcaster: dj Gerysson, artworker: Csordás Dávid

Balladák és slágerek – Koncertblog Best of Crossover 2015 Legarstól / indie-pop-house-deephouse-pop-mainstream-crossover-funk-slow-newwave-diszkó-nudisco – podcaster: Legars, artworker: vj Manna

Koncertblog Best of Metal 2015 Session by Dr. Zoidberg / metál, deathmetal – podcaster és artworker: Dr. Zoidberg

Nincs mit cifrázni – a drum’n’bass legjava 2015-ben dj Ren és a Koncertblog szerint – podcaster: dj Ren, artworker: Oláh Orsolya

Érzéki monotonitás – szilveszterezz a Koncertblog adekvátan bulizós podcastjával! / house, technó, minimál – podcaster: dj Minich, artworker: Tatlin

Már nem szopnak a ministránsok – fortélyos blaszfémiával indul a Koncertblog podcast-sorozata / metál, hiphop, technó, punk, folk, reggae, blues, alter, pop – podcaster: Dr. Zoidberg, artworker: Szilágyi Rudolf

Lájkold Facebook-oldalunkat!, hogy részt vehess a party- és koncertbelépő-, illetve egyéb nyereményjátékainkon!