Egyformának hallod a popszámokat? Nem benned van a hiba

// 2018-08-18

A hatvanas óta csökken a popzene sokszínűsége, ezt már tudományosan is igazolták.

1967-ben a  Beatles kiadta a nyolcadik, Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band című lemezét, mely 32 millió példányban kelt el világszerte, és a Rolling Stone magazin kikiáltotta a világ valaha készült legjobb albumának. A lemezre a mai napig mesterműként tekintünk zenei sokszínűsége és formabontó jellege miatt. Utolsó száma, az A Day In Life egy negyvenfős szimfonikus zenekar közreműködésével készült. Van benne hegedű, brácsa, hárfa, cselló, klarinét, trombita, tuba, fagott és oboa. Igen, egy popdalról beszélünk.

 

Hogyan jutott a popzene egy ilyen korszakalkotó mesterműtől Robin Thicke Blurred Lines című számáig, melyben gyakorlatilag nincs más hangszer egy dobgépen kívül? Erre a kérdésre kereste a választ egy nemrég készített videójában az ismert youtuber, Toughty2. Maga is elismeri, hogy pont ez a szándékoltan egydimenziós, a húzós basszusalapra építő dal extrém példa, de állítja, hogy jól reprezentál egy általános trendet.

 

A modern popzenében általában szintetizátoron, dobgépen, sampleren és számítógépen kívül nem használnak mást. Ez persze felfogható úgy, hogy így fejlődik a zenekészítés, de a kreativitás egyre inkább kiveszőben van, a számok nagy része erősen hasonlít egymásra.

Nemcsak így érezzük, a kutatások is ezt igazolják.

A Spanish National Research Council 2012-es, a Nature-ben publikált kutatása során félmillió, 1955 és 2010 között készült dalt vizsgáltak meg. Rájuk küldtek egy sor algoritmust, melyek három fő szempont alapján elemezték a számokat: a harmóniák bonyolultsága, a hangszínek sokfélesége és az intenzitás.

Egyebek mellett azt találták, hogy a hangszínek változatossága drasztikusan visszaesett az évek során. Márpedig éppen ez adná a hangzás gazdagságát. Az adatokból az látszik, hogy az 1960-as évek óta folyamatosan fakul a popzenei diverzitás, a számok egyértelműen homogenizálódnak.

 

Hogy zajlik a homogenizálódás? Olyan apróságok révén, amelyek egyikét egy zenei blogger, Patrick Metzger vette észre: az utóbbi időben énekesek százai használják ugyanazt az elemet, melyet ő millennial whoopnak (kb. “ezredfordulós kurjantás”) nevezett el. Gyakorlatilag az összes mai popsztár beleépítette legalább egy számába, Justin Biebertől Katy Perryig. Egy három hangból álló szekvenciáról van szó, itt egy összeállítás arról, hogy hol mindenhol hallatszik:

 

Hogy mi az efféle kötelező elemek sikerének a titka? Az, hogy ismerősek, és az agyunk szereti az ismerős dolgokat. És a millennial whoopot most már tényleg nagyon jól ismerjük.

És mi van a szövegekkel?

Ezen a téren sem rózsás a helyzet: egy több száz toplistás számot vizsgáló kutatás szerint a szövegek egyre butulnak. Olyan eszközöket használtak, mint a Flesch-Kincaid olvashatósági index, mellyel meghatározható egy szöveg minősége. Az alábbi grafikonból kiderül, hogy a skálán egy teljes érdemjegyet romlott a szövegek “intelligenciája” 2005 és 2014 között.

 

Önkényesen kiragadott, de szemléletes példák: a Queen 1975-ös, Bohemian Rhapsodyja érzelmekkel teli, minőségi szövegből épül fel, míg Beyoncé 2011-es, ötperces, Run the World című dala összesen hat szóból áll.

Két ember mind mögött

Vajon min osztozik Britney Spears, Taylor Swift, Ellie Goulding, Robin Thicke, Jessie J, Justin Bieber, Katy Perry, Ariana Grande, Justin Timberlake, Maroon5, Pink, Leona Lewis, Avril Lavigne, Christina Aguilera, a Backstreet Boys, Kesha, Westlife, az NSYNC, Adam Lambert és Will.i.am? Hát a dalszerzőjükön. Ha nem is az összes számukat, de jó részüket egy svéd szerző, Max Martin írta. Több tucat listavezető számért felelős, például ő írta az I Kissed a Girlt, a Baby One More Time-ot és a Shake It Offot, meg rengeteg mást.

Max Martin Fotó: Martina Huber/Regeringskansliet, Wikimedia

 

És amelyiket nem ő írta, azt a Dr. Luke néven ismert amerikai dalszerző, Lukasz Gottwald. Az ő kezük alól került ki az elmúlt tíz év legtöbb toplistás száma, mind a dallamot, mind a szöveget tekintve.

Csoda, hogy a rádiót tekergetve úgy érzi az ember, minden popszám ugyanolyan?

Dr. Luke Fotó: Wikimedia

Hallgasd meg itt a Koncertblog összes podcastját!

Címlapkép: Pexels