“Hogy semmi se álljon az alkotás útjába”

// 2018-09-17

Bikali Sándor, az Intim Torna Illegál basszere és stúdiófelelőse a hangmérnöki munka jelentőségéről.

Melyik zenerajongó ne képzelte volna már magát a legjobb koncerteket tökéletes helyről hallgató vagy sztárzenekarok lemezfelvételein közreműködő hangmérnökök helyébe? A “hangos” munka, ha nem is minden pillanatában igen irigylésre méltó, kétségkívül menő és izgalmas szakma. De hol, milyen iskolában érdemes tanulni? Mennyi idő alatt lehet a szaktudást elsajátítani, és miben segít egy aktív zenészt a stúdiómunka professzionális ismerete a mindennapi alkotómunka során? Ezeket kérdeztük Bikali Sanyitól, az Intim Torna Illegál basszusgitárosától, egyben stúdiófelelősétől.

Ismert zenészként jó ideig első kézből gyűjthettél tapasztalatokat a hangtechnikusi és hangmérnöki szakmáról. Miért döntöttél úgy, hogy ki szeretnéd tanulni?

Azzal, hogy elkezdtem zenélni, lett egy természetes érdeklődésem a technikai háttér iránt. Az otthoni demózások és stúdiózások mindig is érdekeltek, és amikor bekerültem a jelenlegi zenekaromba, akkor fontos lett, hogy minőséget produkáljunk minden szempontból. El is jutottunk odáig, hogy én vettem fel a mostani nagylemezt, és a következővel is így lesz. Ma már erősen összefonódik ez a két dolog.

Könnyebb dolga van egy zenésznek, ha elvégez egy ilyen iskolát? Tudnál mondani példát, amiben neked segített a zenélés során?

Több szempontból is könnyebb a dolgom. Amikor klubozik, fesztiválozik az ember, a helyi stábbal való kommunikációban nagyon fontos, hogy jól megértsük egymást. Másrészt fontos, hogy a zenész a saját eszközeit képes legyen a lehető legjobban beállítani. Ezért mondtam, hogy manapság nagyon szorosan fonódik össze ez a kettő. Nagy előnyt jelent, ha van az embernek ilyen irányú szaktudása is.

Hogyan segíti ez a kreatív folyamatokat?

Megteremti a lehetőségét annak, hogy az ember teret tudjon engedni a kreativitásnak. Tény, hogy senki sem lesz kreatívabb zenész attól, hogy hangtechnikussá képezi magát. De tenni tud azért, hogy semmi se álljon az alkotás útjába.

Vannak szakterületek, ahol pusztán elméleti szaktudással sikert lehet elérni, de a zeneiparra ez nem igaz. Sokat számít, ha a legmodernebb eszközökön tanul az ember?

Abszolút. Nem lehet húsz évvel ezelőtti eszközökkel tanulni. Nagyon fontos, hogy mindent azonnal ki tudjunk próbálni a gyakorlatban, mert technikai sportról beszélgetünk. Nem elég megtanulni, hogyan működik egy mikrofon: ha az ember nem tudja berakni egy pergődob elé, nem tudja, hogyan fog megszólalni.

Sok olyan reklámot látni, hogy “nálunk fél év alatt profi leszel”. Milyen iskolát érdemes választani, mennyi idő alatt lehet versenyképest tudást összeszedni?

Hát, fél év alatt semmiképp. Olyan iskolát semmiképp sem érdemes választani, ahol ezt állítják, mert fizikailag kivitelezhetetlen. Az összes rokon szakmáról nem tudok beszélni, de amelyekben valamilyen szinten jártas vagyok, ott biztosan több évről beszélünk. Egy dolog elsajátítani a tudást előbb elméletben, aztán gyakorlatban, a munkahelyen beleszokni többéves folyamat. Tehát mindenképp olyan intézményt érdemes választani, ahol egyrészt van minőségi tanári gárda, másrészt megfelelő technikai háttér.

Hallgasd meg itt a Koncertblog összes podcastját!